30 січня 2019 року у ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» відбувся І Регіональний науково-методичний семінар-практикум «Траєкторія організації інклюзивного навчання». Його організаторами виступили педагогічний факультет, кафедра менеджменту освіти і практичної психології, навчально-наукова лабораторія арт-терапії та інноваційних технологій психологічного консультування, ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти педагогічного факультету, Наукове товариство студентів, аспірантів, докторантів і молодих учених нашого університету.
Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах що засновуються на застосуванні особистісно-орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей. Саме педагоги повинні простягнути таким дітям руку дружби, продемонструвати бажання розділити з ними тривоги і проблеми, створити умови для повноцінного життя.
Безумовно, кожна дитина з особливими освітніми потребами повинна мати своє місце в житті та почуватися потрібною. Адже незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального здоров’я, будь-яка дитина має право на повноцінне життя, освіту, якість якої не різниться з якістю освіти решти дітей. Саме тому нині одним із пріоритетних напрямів реформування освіти в Україні є запровадження інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітніх навчальних закладів.
Метою заходу стало обговорення актуальних проблем і стратегічних підходів щодо забезпечення права на освіту дітей з особливими потребами; роль підготовки та перепідготовки педагогічних кадрів до роботи в умовах інклюзії. До участі в ньому було запрошено студентів, аспірантів, педагогів, психологів.
Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри менеджменту освіти і практичної психології Інна Горбенко, яка проводила семінар, у своєму виступі закцентувала увагу присутніх на тому, що основним принципом інклюзивного навчання є те, що всі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це можливо, незважаючи на жодні труднощі чи відмінності між ними.
Під час роботи науково-методичного семінару-практикуму було проведено навчання за наступними темами: особливості створення інклюзивного середовища; командний підхід в інклюзивному середовищі. Слухачів семінару було ознайомлено з нормативно-правовою та інструктивно-методичною базою, новинками сучасного програмно-методичного забезпечення, досягненнями наукового супроводу діяльності інклюзивних груп, структурою інклюзивного освітнього середовища та іншими організаційно-методичними умовами запровадження інклюзивної освіти у практику роботи.
В ході заходу своє обговорення отримали проблеми інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами, практичні питання впровадження інклюзії в освітній процес. Учасники семінару обмінялися думками щодо напрямів та перспектив розвитку інклюзивної освіти та висловили свої сподівання на виваженість кроків у реформуванні спеціальної освіти в Україні.
Атмосфера доброзичливості, інтелектуальної співтворчості тренерів та учасників – ось чим запам’ятається всім учасникам цей семінар, що завершився врученням сертифікатів, дружніми обіймами та спільною світлиною наприкінці.
Галина Полисаєва,
викладач кафедри менеджменту освіти і практичної психології