Ольга Стрілець розповіла про мистецтво витинанки в змісті професійної підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва

Факультет мистецтва, менеджменту, педагогіки і психології > > Новини кафедри музичного мистецтва і методики навчання > Ольга Стрілець розповіла про мистецтво витинанки в змісті професійної підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва

Студенти-образотворці Університету Григорія Сковороди в Переяславі на заняттях з «Етнодизайну» вивчають мистецтво витинанки. Тож кандидат педагогічних наук, доцент кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання Ольга Стрілець вирішила познайомити вас ближче з цим прекрасним видом етнічного мистецтва.

У нинішньому суспільстві підготовка вчителя мистецьких дисциплін має ґрунтуватися на засадах загальнолюдських цінностей, бути цільними із національною історією, культурою, традиціями. Сучасні процеси, що відбуваються в галузі мистецької освіти, спрямовані на підготовку майбутнього вчителя образотворчого мистецтва, здатного забезпечити організацію навчально-виховного процесу на засадах естетизації та використання національних традицій, а також формувати високодуховну, творчу особистість із розвиненим почуттям прекрасного.

Одним із найефективніших засобів підготовки, розвитку та формування майбутнього вчителя образотворчого мистецтва є народна художня творчість, яка завжди мала особливе значення в утвердженні національної ідеї. У ній, за словами багатьох українських вчених, найяскравіше відображено та найкраще збережено традиційний виховний ідеал нашого народу, втілений у високохудожній образній формі, доступній для сприйняття та розуміння.

Українська педагогиня Софія Русова стверджувала, що залучення дітей до українського народного мистецтва сприяє формуванню їх художньо-образного мислення, естетичного сприйняття художніх творів мистецтва: «Нація народжується … лише на рідному ґрунті». Сьогодні в багатьох навчальних закладах уведено заняття з етнодизайну, художньої праці, де студенти отримують підготовку з різних видів та технік народного художнього мистецтва, зокрема з «витинанки».

Витинанка має особливе значення в декоративно-прикладному мистецтві нашого народу. У своєму дослідженні український мистецтвознавець і педагог Михайло Станкевич пише: «Витинанка виникла в процесі трудової діяльності людини й нерозривно поєднана з її життям і побутом. Вивчення мистецтва витинання, як важливої частини української народної культури, має велике пізнавальне, виховне й практичне значення та служить справі відродження національної культури України».

Світ витинанки – яскравий і своєрідний, захоплює своєю декоративністю, стилізацією образів, лаконізмом форм, дзеркальною симетрією чи ритмічністю, відсутністю натуралізму, логічністю відповідності між формою, матеріалом і технікою виготовлення. Науковець Олекса Грищенко пише: «Витинанка – одна з граней української культури. З відродженням інтересу людей до національного мистецтва нагальною є потреба в дослідженні сучасної трансформації народних традицій. Саме в графічній мові витинанки можна прослідкувати синтез декоративного та образотворчого видів мистецтва. Ця жива техніка розкриває індивідуальність художника, чітко фіксує найтонші порухи підсвідомості, відображає філософський світогляд митця. Можна сміливо стверджувати, що на сьогоднішній день це один із небагатьох видів народного декоративного мистецтва, який здатний розкрити складні ідеї та образи. А також має надзвичайно великий потенціал у подальших творчих пошуках та практичному використанні».

На фото студенти групи ОМ-21 Юлія Горюшкіна та Анна Ігнатьєва виконують практичну роботу: «Юрій Змієборець. Образ перемоги Добра над злом».

 

Ольга Стрілець

Категорії