У середу, 20 березня 2024 року, за ініціативи кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти факультету мистецтва, менеджменту, педагогіки і психології в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі у змішаному форматі відбулася II Міжнародна науково-практична конференція «Початкова освіта сьогодення: проблеми та перспективи вирішення». Підсумовуємо це зібрання.
Як зазначають організатори, у 2024 році конференція відзначилася широким спектром тем, що відображали важливі аспекти розвитку сучасної початкової освіти. Серед обговорених питань були: інтеграція освіти і науки України в європейський освітній простір, вивчення вітчизняного та зарубіжного досвіду, модернізація початкової освіти, впровадження інноваційних методів і технологій, психолого-педагогічна готовність вчителів до змін та інновацій, а також менеджмент і маркетинг у системі розвитку освіти в Україні.
Повідомляється, що участь у конференції взяли не лише українські, а й іноземні науковці, зокрема представники таких освітніх закладів: Державного педагогічного університету імені Іона Крянге (Республіка Молдова), Бєльцького державного університету імені Алеку Руссо (Республіка Молдова), Державного університету Республіки Молдова, Університету імені Ататюрка (Туреччина).
Також у конференції брали участь представники українських освітніх закладів, зокрема: ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», відділ початкової освіти імені О. Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради», Комунальний заклад вищої освіти «Академія культури і мистецтв» Закарпатської обласної ради, КНЗ фахової передвищої освіти «Корсунь-Шевченківський педагогічний фаховий коледж ім. Т. Г. Шевченка Черкаської обласної ради», Володимир-Волинського педагогічного фахового коледжу ім. А. Ю. Кримського, КЗ КОР «Богуславський гуманітарний фаховий коледж імені І.С. Нечуя-Левицького», КЗ КОР «Ржищівський гуманітарний фаховий коледж», ВСП «Сарненський педагогічний фаховий коледж РДГУ», Білоцерківський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж, Бориспільський ліцей «ОСНОВА», Мирненський ліцей, Переяславська гімназія №1, Переяславський ліцей імені Володимира Мономаха.
Відкриваючи пленарне засідання, з вітальним словом до учасників конференції звернулися доктор історичних наук, професор, ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віталій Коцур, академік НАПН України, заступник голови Національної спілки краєзнавців України, заслужений працівник освіти України, доктор історичних наук, професор кафедри історії і культури України та спеціальних історичних дисциплін Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віктор Коцур, кандидат педагогічних наук, доцент, проректор із навчально-методичної роботи Університету Григорія Сковороди в Переяславі Вячеслав Різник та кандидат педагогічних наук, професор, декан факультету мистецтва, менеджменту, педагогіки і психології Університету Григорія Сковороди в Переяславі Наталія Ігнатенко. Промовці привітали учасників із початком роботи конференції, побажали плідної співпраці та активного обговорення важливих питань сучасної початкової освіти, наголошуючи на важливості проведення такої конференції та необхідності інноваційних підходів до навчання та організації освітнього процесу.
Після цього розпочалась безпосередня робота зібрання, під час якої зі своїми доповідями та презентаціями виступили відомі науковці, зокрема кандидат хімічних наук, професор, директор Інституту досліджень, інновацій та технологічного трансферу Державного педагогічного університету імені Іона Крянге (Кишинів, Республіка Молдова) Эдуард Коропчану, з темою доповіді: «Development of research competence in the field of natural sciences within primary education».
Член кореспондент НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри математики і методики її навчання ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» Світлана Скворцова ознайомила учасників конференції зі штучним інтелектом, як засобом розв’язування рутинних та нерутинних задач викладача університету.
Доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу початкової освіти імені О. Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України Оксана Онопрієнко розглянула питання неперервного професійного розвитку вчителів як вимоги сьогодення, а доктор педагогічних наук, доцент Університету імені Ататюрка (Туреччина) Оксана Кравчук розповіла про дитиноцентризм як засадничий принцип НУШ.
Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методики технологічної освіти та комп’ютерної графіки, керівник навчального відділу Університету Григорія Сковороди в Переяславі Анатолій Брехунець дослідив роль інноваційних технологій у підтримці освітнього процесу українських ЗВО в умовах війни, а доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри фахових методик та інноваційних технологій у початковій школі Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Ольга Комар розповіла про підготовку здобувачів вищої освіти до застосування інноваційних технологій у професійній діяльності.
Науковий співробітник відділу початкової освіти ім. О. Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України Оксана Вашуленко дослідила проблему формування аудіативних умінь на уроках навчання грамоти.
Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії та методик початкової освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка Наталія Бахмат розповіла про підготовку майбутніх учителів початкових класів до професійної діяльності: оновлення філософії освіти в умовах цифровізації, а доктор філософії, доцент кафедри початкової освіти Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського Інна Стахова розповіла про досвід реалізації міжнародних проєктів Еразмус+ Жан Моне Модуль на факультеті дошкільної і початкової освіти імені Валентини Волошиної.
Кандидат наук в Ion Creanga State Pedagogical University, аспірантка Ion Creanga State Pedagogical University в Кишиневі (Республіка Молдова) Mihaela Pinzariu, представила своє доповідь на тему: «Вчителі в початкових навчальних закладах: важливий чинник у формуванні компетентності учнів у самоосвіті». Вона обговорила важливість самоосвіти серед вчителів початкової школи як ключового елементу у розвитку їх професійної компетентності.
Кандидат філологічних наук, доцент кафедри української лінгвістики і методики навчання Університету Григорія Сковороди в Переяславі Людмила Довбня розкрила важливість рідної мови у формуванні українськоцентрованої парадигми особистості в початковій школі під час російсько-української війни.
«Необхідно плекати мову, щоб мати перспективи. Адже загроза мові є загрозою безпеці України. Мовне питання є важливим», – наголосила Людмила Довбня.
Кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології Університету Григорія Сковороди в Переяславі Алла Стеценко познайомила усіх присутніх із особливостями навчального процесу під час війни та роль учителя в ньому, а учитель початкової освіти Переяславської гімназії №1 Переяславської міської ради Аліна Безух поділилася інформацією про ігрову діяльність у формуванні умінь учнів у початковій школі, підкресливши, що ігрове навчання є дієвим.
На завершення зустрічі кандидат педагогічних наук, професор, декан факультету мистецтва, менеджменту, педагогіки та психології Наталія Ігнатенко та завідувачка кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі, кандидат педагогічних наук, доцент Валентина Васенко висловили подяку усім учасникам конференції за цікаві, змістовні, актуальні та ґрунтовні доповіді та презентації, а також побажали мирного неба та перемоги Україні в російсько-українській війні, закликавши до подальшої співпраці.
Конференція стала важливою платформою для обміну ідеями та досвідом серед провідних фахівців освітньої галузі. Учасники конференції висловили подяку спікерам за їхні цінні виступи та високий рівень професіоналізму. Запросивши до подальшої співпраці, вони задекларували надію на продовження діалогу та спільні зусилля у розвитку освіти в Україні.
Пресцентр кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти