25-26 березня 2025 року за ініціативи кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти факультету мистецтва, менеджменту, педагогіки і психології в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі у змішаному форматі відбулася III Міжнародна науково-практична конференція «Початкова освіта: виклики, інновації, перспективи». У ході зібрання розглянули актуальні питання розвитку сучасної початкової освіти.
Як свідчить аналіз програми конференції, у 2025 році вона відзначилася широким тематичним спектром, який розкривав актуальні питання розвитку сучасної початкової освіти, зокрема важливе питання інтеграції освіти і науки України в європейський освітній простір. Актуальними були також питання щодо опрацювання вітчизняного та зарубіжного досвіду; сучасних аспектів модернізації початкової освіти: стану, проблем, перспектив розвитку; впровадження інноваційних платформ, методів і технологій навчання та виховання в НУШ; психолого-педагогічної готовності майбутніх учителів до інновацій та змін в умовах сучасних викликів; менеджменту і цифрової трансформації в початковій освіті.
Важливо також, що участь у конференції взяли не лише українські, а й іноземні науковці, зокрема представники таких освітніх закладів: Державного педагогічного університету імені Іона Крянге (Республіка Молдова), Бєльцького державного університету імені Алеку Руссо (Республіка Молдова), Державного університету Республіки Молдова, Університету імені Ататюрка (Туреччина), Центру інноваційного менеджменту в Ніцці (Франція). Крім того, у конференції брали участь представники українських освітніх закладів, зокрема: відділ початкової освіти імені О. Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради», Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, КЗ КОР «Богуславський гуманітарний фаховий коледж імені І. С. Нечуя-Левицького», КЗ КОР «Білоцерківський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж», КЗ «Прилуцький гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка», Бориспільський ліцей «ОСНОВА» Бориспільської міської ради Київської області, Циблівський ліцей Циблівської сільської ради Київської області, Бориспільський ліцей імені Юрія Головатого Бориспільської міської ради Київської області, Спеціалізована школа № 187 з поглибленим вивченням української та англійської мов м. Києва, Мирненський ліцей Вороньківської сільської ради Бориспільського району, Дибинецька гімназія Богуславської міської ради Київської області, КЗ «Богуславська школа мистецтв» Київської області, ОЗО «Калинівський академічний ліцей – освітній центр» Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області.
Відкриваючи пленарне засідання, з вітальним словом до учасників конференції звернулися доктор історичних наук, професор, ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віталій Коцур; кандидат педагогічних наук, професор, декан факультету мистецтва, менеджменту, педагогіки і психології Університету Григорія Сковороди в Переяславі Наталія Ігнатенко; кандидат педагогічних наук, професор, декан педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова Тарас Олефіренко. Промовці привітали всіх учасників із початком роботи конференції, побажали успішної роботи та результативного обговорення важливих питань сучасної початкової освіти. Також звернули увагу на те, що сучасна українська початкова освіта потребує інноваційних підходів до освітнього процесу, інноваційних методів, технологій, платформ і форм організації освітнього процесу.
Після цього розпочалась безпосередня плідна робота конференції, під час якої зі своїми змістовними доповідями та презентаціями виступили відомі науковці. Зокрема, Mîslițchi Valentina, PhD, Associate Professor, «Ion Creanga» State Pedagogical University of Chisinau, Republic of Moldova, а також Antoci Diana, Doctor Habilitatus, Full Professor, «Ion Creanga» State Pedagogical University of Chisinau (Republic of Moldova).Тема їх доповіді: «Valorification of school-family educational partnership in optimizing social adaptation of primary school students». Оксана Кравчук, доктор педагогічних наук, доцент Університету імені Ататюрка (Туреччина) розповіла про історичний досвід впровадження інновацій в сучасній початковій школі. Оксана Онопрієнко, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, член-кореспондент НАПН України, завідувач відділу початкової освіти імені О. Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України розглянула питання про сучасні зміни в початковій освіті України. Тетяна Васютіна, доктор педагогічних наук, професор кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки Українського державного університету імені Михайла Драгоманова розкрила цікаву й актуальну тему: «Реалізація полісенсорного підходу у процесі використання навчального електронного посібника «Я досліджую світ» з е-картографії в початковій освіті».
Світлана Скворцова, член-кореспондент НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри математики і методики її навчання ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» ознайомила учасників конференції з особливостями оптимізації підготовки презентації вибіркової дисципліни з використанням інструментів ШІ. Наталія Листопад, науковий співробітник відділу початкової освіти імені О. Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України (Україна) ознайомила учасників конференції з питанням формування обчислювальних умінь молодших школярів засобами освітньої платформи Faino. Наталія Бахмат, доктор педагогічних наук, професор завідувач кафедри теорії та методик початкової освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка розповіла про соціально-емоційне та етичне навчання. Наталка Дудник, кандидат педагогічних наук, доцент, декан факультету початкової освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини розповіла про формування національно-ціннісних орієнтацій майбутніх учителів початкової школи. Ярослава Кодлюк, доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка розповіла про оновлення змісту дидактичної підготовки майбутніх учителів початкових класів в умовах сьогодення. Інна Ліпчевська, доктор філософії з галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка», старший науковий співробітник відділу початкової освіти імені О. Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України (Україна) розповіла про цифровізацію початкової освіти як засіб мінімізації освітніх втрат учнів.
Було чим поділитися й сковородинівцям. Марина Хараджи, кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології розповіла про психологічну стійкість під час війни. Світлана Киричик, здобувач другого магістерського рівня спеціальності 013 Початкова освіта (Науковий керівник – Наталія Опанасенко, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти) виступила з доповіддю на тему: «Формування комунікативної компетентності в молодших школярів у груповій навчальній роботі».
На завершення зібрання до усіх присутніх звернулися кандидат педагогічних наук, професор, декан факультету мистецтва, менеджменту, педагогіки та психології Наталія Ігнатенко, а також завідувач кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі, кандидат педагогічних наук, доцент Валентина Васенко. Вони подякували всім учасникам конференції за цікаві, змістовні, актуальні та ґрунтовні доповіді та презентації, розгляд тих важливих питань та проблем сучасної початкової освіти, побажали всім учасникам зібрання мирного неба, перемоги Україні в російсько-українській війні та запросили до подальшої співпраці.
Пресцентр кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти