16 квітня 2025, року на запрошення кандидата психологічних наук, доцента кафедри практичної психології факультету мистецтва, менеджменту, педагогіки і психології Альони Іващенко до Університету Григорія Сковороди в Переяславі завітала практичний психолог Переяславської гімназії № 3, випускниця університету Любов Вишковська. Вона прочитала відкриту лекцію з психології на тему «Психодіагностичний інструментарій для визначення рівня адаптації учнів 5 класу» в межах освітнього компонента «Психодіагностика» для здобувачів освіти за спеціальністю 053 «Психологія».
На початку лекції Любов Вишковська зосередила увагу усіх присутніх на поняттях адаптації та дезадаптації учнів 5 класу, розповіла про етапи адаптаційного періоду й причини дезадаптації. Крім того, психологиня окреслила алгоритм психологічного супроводу дитини в цьому періоді.
«Одним з найважливіших напрямів роботи психолога основної школи з учнями є психологічне забезпечення адаптації дітей до навчання в основній школі. Перехід від початкової до основної школи – складний етап шкільного життя. Найперше, він пов’язаний з тим, що замість одного вчителя, який уособлював собою суспільні вимоги до навчання і дисципліни дитини, з’являються кілька педагогів, які мають різні вимоги як до змісту й процесу навчальної діяльності п’ятикласника, так і до його поведінки. Ускладнюється і зростає навантаження, збільшується обсяг інформації, яку необхідно засвоїти, з’являється конкуренція між учнями. Часто дитина постає перед необхідністю інтегруватися у новий для себе колектив класу. Усе це вимагає значних емоційних та інтелектуальних зусиль від учня на тлі глибокої перебудови фізіологічних функцій його організму», – зазначила психологиня.
З огляду на вище означене, Любов Сергіївна розповіла, які обстеження проводить психолог закладу загальної середньої освіти в основній школі протягом року в рамках діагностичного мінімуму. Також ознайомила майбутніх психологів з переліком психодіагностичних методик та методів для соціально-психологічних обстежень затверджених Міністерством освіти України.
Окрім того, психологиня провела майстер-клас для здобувачів освіти, запропонувавши самостійно виконати й обробити методики для вивчення адаптаційного процесу учнів 5-го класу після ознайомивши студентів з особливостями проведення та обробки цих методик:
- анкета «Визначення мотивації школяра до навчання у школі» О. Ануфрієва, С. Костроміної;
- проєктивна методика «Дерево з чоловічками» Д. Лампена (адаптація Л. Пономаренко);
- опитувальник «Наскільки ти адаптований до життя» А.Фурмана.
На завершення лекції Любов Вишковська поділилася інформацією про обліково-звітну документацію шкільного психолога з даного питання. Вона вкотре наголосила, що практичний психолог закладу освіти, має користуватися у своїй роботі діагностичним мінімумом, який розроблено відповідно до нормативних документів, що регулюють діяльність працівників психологічної служби, та циклограм щорічної діяльності практичних психологів і соціальних педагогів закладів освіти, адже комплекси психодіагностичних методик складено відповідно до вікових особливостей здобувачів освіти:
«Саме із запропонованого переліку фахівець обирає методику за відповідним напрямом з урахуванням власної фахової компетентності та тих завдань, які вирішує обрана методика в ході психодіагностичного обстеження», – додає Любов Сергіївна.
По закінченню лекції розгорнулася цікава та пізнавальна дискусія, у ході якої психологиня вела діалог із присутніми наживо та онлайн.
Підсумовуючи, не можна не констатувати, що відкрита лекція Любові Вишковської стала цінним практичним досвідом для майбутніх фахівців у сфері психології. Захід не лише розширив уявлення здобувачів освіти про особливості адаптації школярів у перехідний період, але й надав ефективні інструменти для їх подальшої професійної діяльності.
Такий формат взаємодії з практиками освіти сприяє глибшому засвоєнню теоретичних знань, розвитку професійних компетентностей і формуванню психологічної культури майбутніх спеціалістів.
Пресцентр факультету мистецтва, менеджменту, педагогіки і психології