Науково-педагогічні працівники кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання, розробляючи наукові ініціативні теми («Удосконалення організації та процесу фахової підготовки майбутніх учителів мистецьких дисциплін на етапі євроінтеграції освіти України» та «Творчий розвиток дітей загальноосвітніх навчальних закладів у процесі реалізації завдань мистецької освіти»), впродовж 2021, 2022 року працювали над написанням і виданням наукових статей, методичних розробок, навчальних посібників, монографій, електронних навчально-методичних комплексів з навчальних дисциплін тощо. Активно брали активну участь у міжнародних, всеукраїнських і регіональних науково-практичних конференціях, семінарах, вебінарах, виставках, проектах тощо.
Викладачі кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання впродовж 2021 разом студентсько-викладацьким складом Ізмаїльського державного гуманітарного університету брали участь у програмі Британської Ради «Студентська академічна мобільність «САМ Україна». Здобувачі ОПП Середня освіта (Музичне мистецтво) 2021-2022 н.р. взяли участь у проєкті програми Erasmus+ Youth № 2019-1-TR01-KA205-073529 «Посібник з адаптації до освітньої системи та соціального життя для іноземних студентів» (SOS).
Участь студентів і викладачів зі спеціальності «Образотворче мистецтво» у ХІІІ Міжнародній виставці «Інноватика в сучасній освіті» принесла чергову перемогу Університету Григорія Сковороди у Переяславі – почесне звання «Лідер інновацій в освіті».
З метою розширення можливостей щодо міжнародного наукового співробітництва викладачами кафедри здійснюється навчання курсах польської мови (листопад-грудень 2021 р.).
Викладачами кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання 27-28 квітня 2022 р. було організовано та проведено ІХ Міжнародну науково-практичну Інтернет-конференцію «Регіональні культурні, мистецькі та освітні практики». В обговоренні актуальних питань щодо теоретико-методологічних засад практичних культурології, мистецтвознавства, педагогіки, розробки концептуальних і методологічних основ сучасного художнього краєзнавства та методик використання краєзнавчих матеріалів в навчально-виховному процесі педагогічних та музичних вузів, шкіл, коледжів тощо взяло участь більше 100 вітчизняних та зарубіжних педагогів і науковців. Основними питаннями для дискусійного обговорення були:
- Історія, теорія і практика сучасного мистецького краєзнавства.
- Культурологічні концепти загальної та мистецької педагогіки.
- Теоретичні та практичні засади професійної підготовки майбутніх учителів і викладачів мистецького спрямування.
- Мистецько-педагогічна та мистецько-оздоровча діяльність в закладах освіти в умовах воєнного стану в Україні.
По завершенню роботи ІX Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Регіональні культурні, мистецькі та освітні практики» було видано наукову збірку матеріалів конференції.
У творчому тандемі Малашевської І.А. (доктор педагогічних наук, професор кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання) та Шкурської Т.М. (старший викладач кафедри менеджменту та практичної психології) на базі Університету Григорія Сковороди у Переяславі вже традиційно проходять оноайн-курси підвищення кваліфікації «Арттерапевтичні оздоровчі технології». Свою професійну кваліфікацію удосконалюють психологи, педагоги, вихователі, музичні керівники, соціальні працівники з різних міст і селищ України.
Викладачі кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання плідно займаються науковою діяльністю. Результати їх наукових досліджень є підґрунтям для постійного вдосконалення навчально-виховної та музично-просвітницької роботи. Наукові інтереси кафедри – проблеми музичної культури, мистецтвознавства, мистецької освіти, музичної психології.
Упродовж 2017 – 2022 років викладачі кафедри брали участь у наукових конференціях: міжнародного рівня (105 заходів); всеукраїнського рівня (75 заходів); регіонального рівня (40 конференцій).
У 2017 – 2022 роках викладачі кафедри брали участь в організації наукових конференцій та семінарів:
- Міжрегіональний науково-методичний семінар «Актуальні проблеми викладання виконавських дисциплін у педагогічному вузі» (2013-2018 рр.);
- Всеукраїнський міжвузівський науково-практичний семінар «Культурологічний та педагогічний аспекти впровадження засобів музикотерапії у систему дошкільної, шкільної та вищої мистецької освіти» (2013-2018);
- Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція «Регіональні культурні, мистецькі та освітні практики» (2014-2022).
Серед публікацій кафедри:
Малашевська І.А. Музично-оздоровчі мандрівки з дітьми п’ятого року життя: програма і методичні рекомендації. Авт. кол.: С.В. Боднар та ін. Тернопіль: Мандрівець, 2017.
Посібник створено для використання у навчально-виховному процесі сучасних дошкільних і позашкільних навчальних закладів у роботі зі здоровими дітьми (для гармонізації емоційно-психофізіологічних станів та розвитку їхньої музикальності), а також із дітьми, які мають незначні емоційні наслідки захворювань, стресів, навантажень тощо (для усунення неврозів, страхів, комплексів, проблем поведінки, внутрішніх конфліктів тощо).
Малашевська І.А. Музичне навчання дошкільників і молодших школярів на основі оздоровчо-розвивального підходу. Монографія. Переяслав-Хмельницький, 2018. 300 с.
У монографії висвітлено результати дослідження теорії та практики навчання музики дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з використанням музикотерапії. У науковій роботі здійснено огляд і аналіз теоретично-практичних аспектів сучасної дошкільної та початкової шкільної освіти, уточнено зміст і структуру музикальності, визначено критерії, показники та рівні її розвиненості у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, досліджено феномен музикотерапії та досвід її застосування у сфері музичної педагогіки, вивчено особливості психофізіологічного розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в умовах сучасності.
Мартинюк А.К., Мартинюк Т.В., Карпенко Є.В. Диригентська діяльність Івана Заболотного в музичній культурі Сумщини останньої чверті ХХ – початку ХХІ ст. Колективна монографія. Київ: Кафедра, 2019. 115 с.
Науково-біографічний нарис всебічно висвітлює основні засади музично-виконавської діяльності та диригентської педагогіки професора, заслуженого діяча мистецтв України Івана Петровича Заболотного. Розкривається її концептуальне значення для формування на Сумщині в кінці ХХ – на початку ХХІ століть сучасної хорової школи.
Мартинюк Т.В., Мартинюк А.К., Аліксійчук О.С. Диригентська діяльність Миколи Оліксійчука в контексті музичної культури Поділля другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Колективна монографія. Кам’янець-Подільський: ПП Зволейко Д.Г., 2019. 220 с.
Видання присвячене висвітленню музично-педагогічної, диригентсько-хорової та громадської діяльності голови циклової комісії хорових та музично теоретичних дисциплін, заслуженого працівника культури України, викладача Кам’янець-Подільського коледжу культури і мистецтв Миколи Андрійовича Олексійчука.
Мартинюк Анатолій. Диригентсько-хорова виконавська майстерність майбутнього вчителя музичного мистецтва: навчальний посібник. Переяслав (Київ обл.): Домбровська Я.М., 2021. 232 с.
У навчальному посібнику розкрито проблему формування диригентсько-хорової виконавської майстерності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Розглянуто диригентсько-хорову виконавську майстерність як освітній компонент, що увінчує курс хорового диригування; питання теорії диригування, актуальні для здобувачів другого (магістерського) ступеню вищої педагогічної освіти; основні етапи становлення виконавського задуму в процесі роботи з хоровим твором та особливості репетиційного процесу; подано інформацію щодо підготовки здобувача до іспиту та критерії оцінювання. Висвітлено методичні особливості формування диригентсько-хорової виконавської майстерності майбутнього вчителя музичного мистецтва.
Мартинюк Тетяна. Інтегративні технології навчання курсу «Мистецтво» в ЗЗСО: навчально-методичний посібник. Переяслав (Київ обл.): Домбровська Я.М., 2021. 125 с.
У навчально-методичному посібнику розкрито теоретично-методологічні основи інтегрованого навчання курсу «Мистецтво» в ЗЗСО. Розглянуто концептуальні основи шкільного інтегрованого курсу «Мистецтво», сутність інтеграції в шкільній мистецькій освіті, актуальні проблеми впровадження художньо-педагогічних технологій в практику вивчення шкільного курсу «Мистецтво. Висвітлено методичні особливості застосування інтегративних художньо-педагогічних технологій на уроках мистецтва у школі.
Методичний посібник з практики (виробничої педагогічної, переддипломної) для здобувачів спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) другого (магістерського) рівня вищої освіти Галузі знань 01 Освіта/Педагогіка. Розробники: Т.В. Мартинюк, Т.В. Дорошенко. Переяслав (Київ обл.): Домбровська Я.М., 2021. 100 с.
У методичному посібнику висвітлено цілі, завдання, зміст різних видів наскрізної практики здобувачів спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) другого магістерського рівня вищої освіти галузі знань 01 Освіта/Педагогіка в закладах загальної середньої освіти; визначено завдання й обов’язки здобувачів-практикантів та методистів практики, передбачувані результати практичної роботи та форми звітності здобувачів, наведено критерії оцінювання здобувачів-практикантів.
Наукометричні публікації викладачів кафедри:
- Мартинюк Т.В. Про деякі класифікаційно-типологічні характеристики музичного мистецтва менонітів Приазов’я. (2018). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 1’2018, 115-121.
- Smakovskyj J., Martynjuk T., Pashcenko I., Lesyk A. Pedagogical Culture of Future Teachers of Musical Art: A Methodological Investigation. (2018). TARIH KULTUR VE SANAT ARASTIRMALARI DERGISI-JOURNAL OF HISTORY CULTURE AND ART RESEARCH. Volume 7. Issue 1. Pages 55-64.
- Martynyuk T. & Martynyuk A. Nadiia Goryukhina’s Individual Style of Scientific Thinking in the Context of the Issue of the Scientific Rationality Type. Journal of History Culture and Art Research, 2019. 8(2), 236-243. doi:http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i2.2036
- http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/index
- Lysenko Yanina, Korotenko Dariia, Martynyuk Tetyana, Tkachenko Olena, Vlasenko Eleonora. Professional and conceptual principles of pianists’ education in M. Hlinka Dnipropetrovsk Academy of Music: historical and pedagogical experience. 2020. http://www.hrpub.org/download/20201130/UJERD10-19591633.pdf
- С. 77-81.
- Liudmyla Kondratska, Olena Rebrova, Halyna Nikolai, Tetiana Martyniuk, Liudmyla Stepanova, Ganna Rebrova .Musician-performer in the field of bioethics: a mental act. AD ALTA: JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH © 2021 MAGNANIMITAS, ATTN. AND/OR ITS LICENSORS AND AFFILIATES (COLLECTIVELY, “MAGNANIMITAS”). ALL RIGHTS RESERVED. Journal no.: 11/02 (Volume 10, Issue 2), December, 2021, 132-139.
- Kateryna Horash, Svitlana Trubacheva, Iryna Dubrovina, Tetiana Martyniuk &Anatolii Martyniuk. The evaluation of the school innovative educational environment. YOUTH VOICE JOURNAL. ISSN: 2056-2969. April Р. 16-27.
- Petrenko M., Zabolotnyi I., Martyniuk T., Martyniuk A., Tkachenko O., & Yefimov, DVirtual Reality as an Artistic Space in the Context of Musical Art. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13 (2), 371-381. https://doi.org/10.18662/brain/13.2/348
- Shapran O., Martyniuk A., Onyshchenko N., Shapran Y., Smakovskyi Y. The Phenomenon of Spiritual Content of National Education: Historical and Pedagogical Aspect. Journal of Higher Education Theory and Practice. 2022. USA: West Palm Beach. Vol. 22, Iss. Р. 132-137. DOI: https://doi.org/10.33423/jhetp.v22i6
- Tsekhmister, Y., Pak, A., Nosachenko, T., & Daniluk, L. (2022). Content and structure of professional competence of future teachers of fine arts. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e17004. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17004
Робота аспірантів, докторантів
Малашевська І.А. Теорія і практика навчання музики дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з використанням музикотерапії.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2017.
Дисертація присвячена науково-методичному узагальненню та новому вирішенню проблеми оптимізації мистецької освіти шляхом обґрунтування, розробки та практичної апробації саногенно-особистісної парадигми музичного навчання у системі дошкільної та початкової шкільної освіти. На основі вивчення філософської, психолого-педагогічної та мистецтвознавчої наукової літератури проаналізовано теорію та практику сучасної системи дошкільної та початкової шкільної музичної освіти в контексті сучасних наукових підходів. Розкрито сутність, зміст і структуру музичної навченості, критерії, показники та її рівні у дошкільників і молодших школярів. Розглянуто особливості психофізіологічного розвитку сучасних дошкільників і молодших школярів. Досліджено феномен музикотерапії та досвід її застосування у сфері музичної педагогіки. Саногенно-особистісну парадигму визначено як фундаментальну ідею, згідно якої підвищення ефективності мистецької освіти дошкільників і молодших школярів в умовах сучасності передбачає актуалізацію резервних й адаптивних можливостей дитячого організму засобами музикотерапії. Провідними положеннями саногенно-особистісної парадигми виступають запропоновані нами принципи: комплементарно-інтеграційний, гуманістично-комунікативний, гедоністично-оптимістичний, емоційно-коригувальний індивідуально-розвивальний. Ефективна реалізація саногенно-особистісної парадигми забезпечується теоретико-методичною системою музичного навчання дошкільників і молодших школярів з використанням музикотерапії, яка містить розроблені нами педагогічні умови, етапи, форми, методи та прийоми.
Мартинюк А. К. Теорія і практика диригентсько-хорової школи в Україні ХХ – початку ХХІ століття.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», Переяслав, 2021.
Дисертацію присвячено актуальній проблемі диригентсько-хорової школи в Україні ХХ – початку ХХІ століття. Висвітлено історико-педагогічні аспекти дослідження та тенденції історичного розвитку диригентсько-хорової школи в Україні ХХ – початку ХХІ століття з урахуванням змін, які відбувалися в системі мистецької освіти упродовж зазначеного періоду. Розглянуто теорію і практику Львівської, Одеської, Київської та Харківської регіональних диригентсько-хорових шкіл, формування яких відбувалось упродовж двох етапів: каталізаційного (1910-ті – 1950-ті рр. ХХ ст.) та зрілого (1960-ті – 2020-ті рр.). Виявлено динаміку їх розвитку в емоційно-особистісній, інтелектуально-творчій, діалогово-наслідувальній, виконавсько-інтерпретаційній, дидактико-акмеологічній сферах. Здійснено порівняльний аналіз функціонування регіональних диригентсько-хорових шкіл, розроблено модель формування національної диригентсько-хорової школи в Україні ХХ – початку ХХІ ст. та визначено перспективи її розвитку. Доведено, що розмаїття регіональних та авторських шкіл утворює національну диригентсько-хорову школу як духовно-практичну продуктивну соціокультурну систему виконавського та педагогічного спрямування, засновану на домінуванні української соборної хорової та педагогічної традиції.
Станом на 2021-2022 н.р. на кафедрі навчається 2 аспіранти:
Мольдерф Т.М. – аспірантка ІV року заочної форми навчання, спеціальності 015 – професійна освіта. Науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Мартинюк Т.В.
Сіка Ю.М. – аспірант ІV року заочної форми навчання, спеціальності 011 – Освіта/педагогічні науки. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, доцент Мартинюк А.К.
Договори про співпрацю з іншими навчальними установами.
Двосторонні договори між Університет Григорія Сковороди в Переяславі та Національним університетом «Чернігівський колегіум імені Т.Г. Шевченка», Університетом Григорія Сковороди в Переяславі та Державним закладом «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського», Університетом Григорія Сковороди в Переяславі та Ніжинським державним університетом імені Миколи Гоголя, Університетом Григорія Сковороди в Переяславі та Харківським національним педагогічним університетом імені Г.С. Сковороди.
Угоди з Музичною академією імені І. Падеревського в Познані (Akademia Muzyczna im. I. Paderewskiego w Poznaniu), Тайшанським університетом (Taishan University).